יום שבת, 27 באוגוסט 2022

 על ההבדל בין מעורבות להתערבות הורים במערכת החינוך בישראל

ברור לי כאבא וכאיש חינוך שההורים מפקידים בידי מנהלי בתי הספר והמורים את הדבר היקר להם מכל -  הילדים שלהם.


ברור לי שחשוב להורים לדעת שניתן לסמוך על ביה"ס – מנהל ביה"ס והצוות
החינוכי, שיידעו מה לעשות עם ילדיהם, לא רק בתחום הלימודי אלא גם בתחומים האחרים - החברתיים, הערכיים והחינוכיים, שיקשיבו לילדים שלהם, שיהיו ערניים לכל מצוקה שהם חשים, ובעיקר שישתפו אותם בכל מה שעובר על ילדיהם בתחומים השונים.


ידוע לכולנו שאקלים בית ספרי רגוע וקשר טוב בין ההורים לצוות החינוכי, תורמים לתחושתם
הטובה של הילדים ומשפיעים על המוטיבציה שלהם להגיע לבית הספר ולהשתלב בו בהצלחה בתחום החברתי, הערכי והלימודי.

לכן, אני בעד מעורבות של הורים בחיי ילדיהם בבית הספר, בעד קשר ישיר שלהם עם המורים והנהלת ביה"ס, בעד לאפשר להורים להביע עמדה בכל מה שקשור לחיי ילדיהם בביה"ס, ובעד לאפשר להורים לשאול שאלות, להביע ספקות, ולדרוש ולקבל תשובות.


אולם השיח המתקיים יום יום בין ההורים לבית הספר באמצעות המחנכים, המורים, בעלי
התפקידים השונים ומנהל ביה"ס, חשוב שייעשה מתוך כבוד לחברי הצוות החינוכי ולפרופסיה שלהם כמומחים לחינוך והוראה. הצוות החינוכי מקבל החלטות מקצועיות על בסיס מומחיותו וראייתו המערכתית של התלמיד כפרט חשוב בתוך המכלול המכונה בית ספר.


אני מצפה מההורים שיתייחסו לחברי הצוות החינוכי של ילדיהם כאל פרטנרים בחינוך ילדיהם, בדגש על פרטנרים מומחים, מקצוענים בתחומם, שיש להתייחס לחוות דעתם בכל מה
שקשור לילדיהם בביה"ס בכבוד ובהערכה.

חשוב להתייחס בכבוד לצוות החינוכי של ביה"ס, במיוחד בפני הילדים, ולהבין שבסופו של תהליך כאשר ישנם חילוקי דעות בין ההורים לצוות החינוכי, שחינוך זו מומחיותו, בעלי הסמכות ובעלי האחריות בביה"ס יקבלו את ההחלטות ביחס לילדיהם. אין אמת אחת בחינוך ויש לכבד את עמדת ביה"ס בסוגיות השונות הנוגעות לילדים, גם אם היא מנוגדת להשקפת העולם החינוכית של ההורה.

במקרים קיצוניים של הבדל תהומי בין השקפות העולם החינוכיות של ביה"ס וההורים, אפשר להעביר את הילד לבית ספר אחר התואם יותר בהשקפותיו להשקפות ההורים.


לסיכום: אני לא רואה את ביה"ס מתנהל ללא מעורבות הורים. ביה"ס שואב את כוחו המינהלי, המוסרי והפדגוגי, משיתוף הפעולה בינו לבין ההורים. בתי ספר והורים אינם צריכים לחשוש זה מזה, והדרך להגיע למערכת יחסים פתוחה ומכבדת בין ההורים לביה"ס היא
באמצעות תקשורת פתוחה וזמינות גבוהה של כל חברי הצוות החינוכי להורים.


בתי ספר לא יוכלו להתקיים ללא גיבוי ואמון של ההורים בהם ובצוותים החינוכיים, כמי שטובת הילדים מדריכה אותם בעת קבלת החלטות המשפיעות על ילדיהם.

אין תגובות: