יום שבת, 27 באוגוסט 2022

 השלכות רפורמת "גפן" על מערכת החינוך:

 

ערב טוב, זו תום סיוון, עם חדשות החינוך ועיקרן תחילה:

 

מדינת ישראל מוכנה לשלם הרבה מאוד למורים ומורות - בלי בקרת איכות ובלי גמול הצטיינות, פשוט לשלם הרבה.

 

מדינת ישראל מוכנה לחלק את הכיתות לחצאי כיתות.

 

מדינת ישראל מוכנה להרבה יותר ממה שארגוני העובדים מבקשים - כל עוד הכסף עובר לידיים פרטיות, ומישהו גוזר על זה קופון.

 

למה אני מתכוונת? ובכן, נסו לחבר את הנקודות:

• לא מזמן שרת החינוך העבירה שני מליארד שקלים לבתי הספר, במסגרת רפורמה חדשה ומפתיעה, רפורמת גפ"ן. כביכול, המטרה לקדם אוטונומיה של הנהלת בתי הספר. נפלא, לא?

 

• חברותי המורות רואות לפתע פרסומות בפייסבוק - דרושים מורים! תנאים מעולים. חלקן התקשרו לבדוק מה קורה. חלקן התפטרו מהעבודה במשרד החינוך.

• המנהלים מדווחים על מחסור אדיר במורים, בעיקר במרכז, בעיקר באנגלית ומתמטיקה, ויותר מהכל - חסרות מחנכות כיתה.

ומה מסתבר? במסגרת הרפורמה, אפשר לשכור מורים חיצוניים. מנהלת בית ספר סיפרה לי שמורה ותיקה מאוד שלה התפטרה. היא עוברת ללמד בחברה פרטית, שבה תקבל יותר, כמעט פי שלוש לשעה, ותלמד בתנאים הרבה יותר נוחים.

 

המנהלת לא מצליחה למצוא מספיק מורות.

במקביל, אותה מנהלת מקבלת פרסומים ופניות מחברות פרטיות דומות. החברות מציעות לה לשכור מורות מעולות למתמטיקה ואנגלית, בשכר שעתי צנוע של 180₪ לשעה, פלוס מע''מ. אבל לחברות הללו חשוב להראות תוצאות, ולכן, מה הן דורשות?

הן דורשות ללמד חצי כיתה.

כך שכל שעת אנגלית תעלה מעכשיו למערכת - שזה לנו, ההורים ומשלמי המיסים - 360₪ פלוס מע''מ - שזה 421.2 ש"ח! סכום שאף מורה לא ביקשה מעולם, ואף מורה לא תקבל לעולם.

 

מי המורות שתחלפנה את המורות שהתפטרו?

נפתרה התעלומה - אלו אותן המורות עצמן. אותן המורות, רק בלי תנאים סוציאליים, עם שכר שעתי הרבה יותר גבוה, ועם חברה פרטית שתרוויח הון מהתיווך הזה, של למכור למשרד החינוך את אותן המורות עצמן.

במעבר בין העסקה במשרד החינוך להעסקה פרטית, אותה מורה עברה מלהיות "מורה שחוקה, עייפה, לא שווה 8600", ל"מורה מצטיינת, מנוסה, שווה כל שקל". היא כבר לא תזכה לבוז הציבורי, ולמשכורת מבזה.

אלו אותן המורות עצמו.

 

וכמובן, המורה הזו באמת תצטיין הרבה יותר, כי היא תלמד רק חצי כיתה, ולא תצטרך להשחית את זמנה על אינספור ישיבות, טפסים, השתלמויות לא רלוונטיות וכל אותן רעות חולות של המערכת.

היא גם לא תוכל לתת מניסיונה למורות חדשות, לא תוכל לשמור על הילדים בתורנויות בהפסקה, ולא תוכל לחנך כיתה.

וזו רק ההתחלה של הבעיה עם הרפורמה. אינספור שירותים שהגיעו עד היום לבית הספר ממשרד החינוך, כמו הדרכת מורות, או מהעירייה, כמו שירותי מחשוב, הפכו בבת אחת לדברים שהמנהלת חייבת לתקצב בעצמה, לרכוש מתקציב גפ"ן. כמובן, עכשיו זה יהיה מספקים פרטיים, שכל אחד מהם רוצה להרוויח. ואם אתם חושבים או חושבות לרגע שהתחרות ביניהם תביא להוזלת עלויות, תזכרו במחירי המזון בארץ, כדוגמא אחת.

 

כמה מתקציבי גפ"ן ישאר לתלמידות ולתלמידים? לא בטוח. אבל בטוח שהרבה מאוד אנשים הולכים להתעשר - רק לא המורות והמורים שנמצאים שם כל השבוע בשביל הילדים והילדות שלכם.

וזו הסיבה* שחסרות מורות, וזו הסיבה* שהמנהלות לא מוצאות מחנכות לשנה הבאה.

שרת החינוך, כמו שרים אחרים לפניה, שמה את ערכיה הכלכליים - ערכי ההפרטה - בראש מעייניה. ולעזאזל עם החינוך.

* אחת מהסיבות, כמובן. עוד סיבות , בפוסטים האחרים שלי בנושא.

 

#תמכובחינוךלמען_העתיד

בבקשה, שתפו. וכשאתם משתפים או משתפות, הכי טוב להעתיק את הטקסט שלי, וגם לכתוב כמה מילים משלכם, ולתייג אותי. זה נותן לזה חשיפה טובה יותר, וגם מעניין אותי לקרוא מה חושבות וחושבים על זה.

אין תגובות: