יום שבת, 27 באוגוסט 2022

 "למאות בתי ספר אין מנהל, ומשרד החינוך מוריד את תנאי הקבלה".


כתבה מצויינת של אור קשתי ב "הארץ" (לינק למאמר בתגובה הראשונה).


מה שחסר בכתבה הוא דיון בשאלה מדוע חסרים כל כך הרבה מנהלים, ומדוע מאות מנהלים נוטשים את מערכת החינוך ומעט מאוד רוצים להיות מנהלי בתי ספר.

אשתדל בראשי פרקים קצרים להסביר את המחסור הגדול במנהלים, מחסור עליו התרעתי בפני הנהלת משרד החינוך, בפני המנכ"לים מיכל כהן ושמואל אבואב, שנפנפו אותי וטענו שאני הוזה ואין מחסור במנהלים:


גורמים למחסור במנהלי בתי ספר:

1. פרישה מואצת של מנהלות ומנהלים לפנסיה מוקדמת, נטישה של מערכת החינוך, מיעוט פרחי ניהול חדשים המגיעים למכרזי ניהול, וסגני מנהלים שאינם מעוניינים בניהול.

2. רפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" הטילו עומס כבד נוסף על מנהלים, כולל אחריות גדולה מאד, עם שכר נמוך יחסית למנהלות ומנהלים במדינות ה – OECD.

3. המנהל/ת חווה עומס ואחריות כבדה שאינם מלווים בסמכויות (כוח אדם חסר, אין יכולת מעשית לפטר עובדי הוראה, תקציבים חסרים ועוד).

4. הסטטוס החברתי ותנאי העבודה של מנהלות ומנהלים נמוכים ומעליבים.

5. אין למנהלים ביטוח אחריות מקצועית והם חשופים לתביעות משפטיות משום שחוזרי מנכ"ל משרד החינוך מעבירים את האחריות לכל נושא ממשרד החינוך למנהל ביה"ס.

6. התערבות בוטה של הורים בעבודת המנהל/ת.

7. המנהל/ת במוקד בין מורים, הורים, רשות מקומית ומשרד החינוך - עם ידיים כבולות ועם סמכויות מעטות.

8. הקורונה והשלכותיה התישו את מנהלות ומנהלי בתיה"ס - פיזית ונפשית.

9. עפ"י סקר של מכון גאוקרטוגרפיה - 76% ממנהלות ומנהלי בתי הספר חשים שמשרד החינוך אינו נותן בהם אמון ולראייה היקף תהליכי הבקרה של גורמים שונים במשרד.

10. כ - 90% מהמנהלים טוענים שהם מקדישים זמן רב מידי להליכים בירוקרטיים, טפסים, דוחות, בקרות, מעקבים וחובות דיווח על כל נושא.

11. קיים נתק עמוק וניכור בין מטה משרד החינוך לבין מנהלות ומנהלי בתי הספר.

12. בניגוד להצהרות משרד החינוך, אין למנהלים אוטונומיה.

13. מנהלים פוחדים לבטא את דעתם המקצועית.

14. משרד החינוך כופה על מנהלים לבצע את מדיניותו.

15. המשרד אינו מודע למכלול תפקידי המנהל/ת ואינו מגבה אותם בעתות משבר.

כדי להחזיר מנהלות ומנהלים טובים לבתי הספר ו/או לגדל עתודה ניהולית ברמה טובה, יש להתמודד באומץ, ברצינות ובנחישות עם הגורמים שציינתי.

מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתיה"ס העל יסודיים

אין תגובות: