יום שבת, 26 באוגוסט 2017

תחושות מנהלי בתי ספר על יחסי כבוד, הערכה והוגנות אותם מפגין משרד החינוך כלפיהם

תחושות מנהלי בתי ספר על יחסי כבוד, הערכה והוגנות אותם מפגין משרד החינוך כלפיהם – מתוך סקר בקרב מנהלי בתי ספר על יסודיים שערך מכון גאוקרטוגרפיה בקיץ שעבר.
אני חוזר ומעלה את התוצאות הקשות משום שלמרות הבטחת שר החינוך לטפל בתוצאות הקשות – דבר לא נעשה! להלן התוצאות:
72% ממנהלי בתי הספר העל יסודיים חושבים שמשרד החינוך אינו מעורה במציאות המתקיימת בבתי הספר, אינו מודע לעומס המוטל על מנהל ביה"ס , אין לו ראייה הוליסטית באשר למכלול תפקידי המנהל ומה מוטל עליו ע"י אגפיו השונים.
76% חושבים שמשרד החינוך אינו תורם לתחושה החיובית שלהם במערכת ו 69% מצהירים שהתנהלות המשרד מביאה אותם לשקול את המשך עבודתם כמנהלים, 82% חשים שהמשרד אינו מגן עליהם במקרה של פגיעה ו - 66% מפחדים לנקוט פעולה כי יודעים שלא יקבלו גיבוי.
86% חושבים שהמשרד מצהיר על המנהלים כמנהיגים מובילים ובפועל אינו נותן לכך ביטוי, 78% טוענים שהמשרד אינו מיישם הצהרות על הרחבת האוטונומיה של המנהלים.
85% חשים שאינם גורמים משפיעים על עיצוב מדיניות החינוך, 92% טוענים שהמשרד כופה על המנהלים לבצע את מדיניותו.
76% חשים שהמשרד אינו נותן בהם אמון ולראייה היקף תהליכי הבקרה של גורמים שונים במשרד,
ו - 90% טוענים שהם מקדישים זמן רב מידי להליכים בירוקרטיים, טפסים ודוחות שהם צריכים למלא.
75% חושבים שהם מפחדים להביע את דעתם בפורומים וכנסים וכך והמשרד חושב שכולם מרוצים, הם אינם חשים בטחון להביע דעה מקצועית בפני גורמים שונים במשרד, אינם זוכים למענה מכבד, חשים שבמשרד מתייחסים בזלזול למה שהמנהלים אומרים וממילא אינם מצליחים לשנות את דעתו של המשרד.
מסקנות: קיים נתק עמוק בין מטה משרד החינוך לבין מנהלי בתי הספר. בניגוד להצהרות המשרד אין למנהלים אוטונומיה, הם פוחדים לבטא את דעתם המקצועית, המשרד מזלזל בעמדותיהם כופה עליהם לבצע את מדיניותו , אינו מודע למכלול תפקידי המנהל ואינו מגבה אותם בעתות משבר.
מנשה לוי - יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר

אין תגובות: