יום שבת, 26 באוגוסט 2017

יציאה לטיולים הפכה למלכודת משפטית למורים ולמנהלי בתי הספר

אתמול התפרסם שהמורה צחי אברהם נתבע לדין פלילי בגין מותו הטרגי של תלמיד בטיול שנתי ב- 2009.
יציאה לטיולים הפכה למלכודת משפטית למורים ולמנהלי בתי הספר, כאשר האחריות לכל תאונה בטיול מוטלת עליהם. 
וביחס ליציאה לטיולים בבתי הספר - על זה נאמר: אוי לי מייצרי ואוי לי מיוצרי - הטיול הוא חוויה חינוכית ממדרגה ראשונה, אולם מצד שני אימת הדין והאימה בעיקר מפרקליטות המדינה מרתיעה מאד שלא לומר מפחידה.
חבר טוב שלי, משפטן המתמחה בדיני חינוך, טוען שמנהלי בתי הספר מופקרים משפטית וחלה עליהם אחריות עצומה עם סמכויות מעטות ביותר. בקיצור הוא טוען שאנחנו המנהלים מטורפים שמשחקים באש ששומר נפשו ירחק ממנה ובעיקר מהמקצוע - ניהול בית ספר.
אינני מתחמק מאחריות ואינני תומך ברשלנות פלילית. אולם, המצב הקיים הוא שמפילים כל דבר לפתחם של מנהלי בתי הספר כאשר אין להם את הסמכות לדברים בסיסיים כמו שכירת כוח אדם מיומן לטיולים (בעיית סד עלות הטיולים השנתיים שמוטל על מנהלי בתי הספר) או לא להוציא לטיולים תלמידים העלולים לסכן את עצמם ואת חבריהם, ועוד ועוד. רן ארז מתאר מציאות נכונה שמסכנת את המורים והמנהלים וחושפת אותם לתביעות משפטיות. גם לרופאים אין ביטוח מפני רשלנות מקצועית פושעת, אולם יש להם לפחות ביטוח להליך המשפטי שמממן את ההגנה עליהם בעת שהם נתבעים על רשלנות רפואית. למורים ולמנהלים אין ביטוח כזה ומשרד החינוך, בשיחות שניהלנו אתו בנושא זה, מסרב להעניק לנו ביטוח כזה.
יש לי הרגשה, מהיכרותי את השטח, שלא רחוק היום שבו מורים ומנהלים יסרבו להמשיך ולשאת באחריות לטיולים השנתיים, והתוצאה תהיה - הפסקת קיום הטיולים השנתיים בבתי הספר.


מנשה לוי – יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר

אין תגובות: