יום שבת, 26 באוגוסט 2017

על רפורמה בנושא בחינות הבגרות

ראשית, כל ההערות שהעירו על תכניות המדף של משרד החינוך - נכונות. מדובר על איים של שינויים שאינם מלווים במהלך גדול - אסטרטגי - וארוך טווח של משרד החינוך.
אגב, נתונים מדוייקים על תכניות המדף השונות ניתן לקבל מהמזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.
הנהלת המשרד חייבת לשבת עם מורים ומנהלי בתי ספר ולתכנן את חזון מערכת החינוך לחמש השנים הקרובות, בלי קשר לזהותו של שר החינוך הנוכחי או זה שיבוא אחריו. כאן בולטת העובדה שאין לישראל מועצת חינוך לאומית א-פוליטית, ולכן כל שר חינוך חדש מגיע עם האג'נדה שלו ומחרב את האג'נדה של שר החינוך שקדם לו, וחוזר חלילה.
ביחס לחטיבה העליונה ולנושא בחינות הבגרות - לא ניתן להמשיך ללא החלטה חד משמעית על רפורמה בכל מבנה הבחינות וחוקת הזכאות לבגרות. שי פירון ניסה לחולל מהפיכה בנושא ונכשל, והלך על מהלך ביניים של רפורמת "ישראל עולה כיתה" - למידה משמעותית - וחלוקת מקצועות הבגרות ל - 30% באחריות ביה"ס ו - 70% מבנה בגרות קלאסי. המהלך מיצה את עצמו וגרם וגורם לבלבול במערכת החינוך העל יסודי ולזילות של תעודת הבגרות, שממנה יסבלו בוגרי שנת הלימודים הנוכחית (המחזור הראשון של רפורמת "ישראל עולה כיתה") והשנים הבאות.
הגיע הזמן לצאת ממהלך הביניים למהלך הגדול הבא - שינוי מבני עמוק בכל מערכת בחינות הבגרות. הניסיון של ללכת בלי (בלי רפורמה אמתית) ולהרגיש עם (עם רפורמה אמתית בבחינות הבגרות) - לא יצלח עוד.
מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר

אין תגובות: