יום שבת, 26 באוגוסט 2017

פרסום "התמונה החינוכית" ע"י משרד החינוך - שגיאה חמורה!

פרסום התמונה החינוכית המדרגת את הרשויות ובתי הספר באמצעי התקשורת, יפגע קשות במוטיבציה של בתי הספר להשקיע בתלמידים המתקשים. מעתה, בתי הספר ישתדלו להרחיק מהם את התלמידים הפוגעים בממוצע ציוני מקצועות הליבה, כמו גם באחוז הזכאות לבגרות, והמרכיבים האחרים בתמונה החינוכית, ותתחזק מגמת החיזור אחר התלמידים המצטיינים.
ב"מלחמה" כמו במלחמה, אם שם המשחק הוא רייטינג של בתי הספר ומיקומם בסקלה ארצית של ציונים בלבד, אז קדימה, כל האמצעים כשרים כדי לשפר את מקום בית הספר בסקלה הזו, כולל הרחקת תלמידים מתקשים והנשרתם.
ומה יהיה עם התלמידים המתקשים? מצטערים, שבית הספר השכן יטפל בהם, אנו עסוקים בשיפור הרייטינג של בית ספרנו.
חזרתי למסמך מטרות החינוך הממלכתי של מערכת החינוך, שעבר תיקון וריענון בשנת 2000, קראתי את 11 הסעיפים במסמך, שרובם עוסקים בפדגוגיה טהורה ואמתית, ביניהם למשל, "להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו".
למי יהיה זמן ומוטיבציה ליישם מטרות אלה? הרי כולנו מעתה נהיה עסוקים בשיפור הרייטינג של מוסדות החינוך על חשבון שוויון ההזדמנויות לכל ילד וילדה.
אמרתי והזהרתי את חברי הנהלת משרד החינוך שהתקשורת לא תתיייחס לכל הפרמטרים החברתיים והערכיים בבתי הספר, את מי זה מעניין. התקשורת תלך על פרמטר אחד בלבד - זכאות לבגרות. ואת זה מבינים גם מנהלי בתי הספר.
בקיצור, בית ספרי (תיכון "מעיין שחר" בעמק חפר) הגיע "רק" ל - 93% זכאות לבגרות שכוללים גם תלמידי חינוך מיוחד ותלמידים מתקשים נוספים, וכדי להגיע ל - 100% זכאות לבגרות אני יודע מה אני צריך לעשות (ולא אעשה) - מבית ספר שמקבל את כל התלמידים בסביבתו, אני הולך להפוך (ממש לא) את בית ספרי לסלקטיבי, כזה שמקבל את התלמידים הטובים והבגרותיים בלבד. ומה עם התלמידים הלא בגרותיים? שיחפשו בית ספר אחר. הרי שם המשחק הוא להגיע ל - 100% בטבלת הזכאות לבגרות, לא?
מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר

אין תגובות: