יום שבת, 26 באוגוסט 2017

נשירת מורים ממערכת החינוך

אני פותח כאן פוסט חדש משום שלהערכתי הנושא אקוטי ביותר ויהפוך לקריטי בשנים הבאות אם משרד החינוך לא יפעל בנושא.
אני פונה כאן לאייל רם Eyal Ram, סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך:

אייל,
הממצא העיקרי העולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא שבמערכת החינוך צפוי מחסור של 7,669 מורים בשנת 2018 (מקור הנתונים: הלמ"ס, תחזית סטטיסטית למערכת החינוך, דצמבר 2012).
לדעתי הערכת הלמ"ס לוקה בזהירות יתר והנתונים קשים יותר כבר השנה 2017, במיוחד במקצועות כמו: מתמטיקה, אנגלית, פיסיקה, מדעים, לשון ועוד. ואם מתייחסים לאזורים גאוגרפיים מסויימים, ובעיקר "פריפריה גאוגרפית", הנתונים קשים הרבה יותר מאשר במרכז הארץ בערים הגדולות.
אייל, התרעתי כבר בפני גדעון סער, שי פירון ונפתלי בנט (ובפני המנכ"ליות דלית שטאובר ומיכל כהן) על המחסור הקשה במורים, ודרשתי שייערך מיפוי מסודר של המחסור עפ"י מקצועות ואזורים גאוגרפיים. לצערי, מיפוי מדעי כזה, עד כמה שאני יודע, לא נערך. אשמח אם תתקן אותי.
בנוסף אשמח לדעת מה נעשה אופרטיבית ע"י משרד החינוך כדי להתמודד עם המחסור במורים כמו גם לדעת אם יש לך נתונים עדכניים בנושא עפ"י מקצועות ואזורים גאוגרפיים.
נתונים נוספים שאני מבקש לקבל ממך הם אחוזי נשירה של מורים מוסבים (הייטקיסטים, יוצאי צבא ועוד) בשנה הראשונה עד חמישית שלהם במערכת החינוך, ושיעור הנשירה של מורים רגילים, בוגרי בתי הספר להוראה, ממערכת החינוך – ביסודי ובעל יסודי.
לסיכום: אינני מבקש לנגח מישהו או לקנטר, אלא פשוט לקבל נתונים מסודרים על גודל הבעיה.
מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר

אין תגובות: