יום שבת, 26 באוגוסט 2017

הצעות התאגדות המנהלים לפתרון סוגיית ריבוי ההתאמות

התאגדות המנהלים מציעה מגוון פתרונות לבעיית הריבוי הגובר והולך של תלמידים המבקשים התאמות והקלות בבחינות: 
1. הקמת מרכזי אבחון מקצועיים ארציים, מחוץ לבתי-הספר, באחריות ובפיקוח משרד החינוך. במרכזי האבחון הללו תיבדקנה בקשות להתאמות של כלל התלמידים, בכל הרמות 1,2,3, כולל תוספת זמן, ע"י מאבחנים מקצועיים מטעם משרד החינוך שיקבלו את שכרם לא מההורים אלא ממשרד החינוך! חוזר המכסות של משרד החינוך מנסה להתמודד עם תוצאות תהליך ההתאמות הנוכחי (ריבוי התאמות) במקום להתמודד עם הסיבות לריבוי ההתאמות לתלמידים. הסיבה לריבוי ההתאמות היא האבחונים הפרטיים שנעשים ע"י מאבחנים המקבלים את שכרם מהורי תלמידים ו"מספקים את הסחורה" (התאמות לילדיהם) על פי דרישתם. מרכזי אבחון של משרד החינוך עם מאבחנים מטעמו ינתקו את הזיקה הכספית הישירה הקיימת היום בין המאבחנים לבין הורי התלמידים. תמונת האבחונים היום מעידה על מיתאם גבוה בין כמות האבחונים לבין החתך הסוציו-אקונומי של היישובים בהם מתגוררים התלמידים (אמור לי היכן אתה גר ואומר לך מהו אחוז התלמידים שקיבלו התאמות ביישוב שלך). מרכזי האבחון מטעם משרד החינוך, בהם יבוצעו אבחונים בעלות השווה לכל נפש, יבטלו את המיתאם המעוות הנובע מהחתך הסוציו-אקונומי ויתרמו לשוויון הזדמנויות אמתי לאלה שבאמת זקוקים להתאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות ולא פנו למאבחנים פרטיים בגלל עלותם הגבוהה.
2. בתי הספר ישלחו למרכזי האבחון האמורים חוות דעת בת עמוד אחד על כל תלמיד, בנוסח מובנה ותכולה של טבלה עם פרמטרים פשוטים וברורים. במקרים של ערעורים של בתיה"ס על ההחלטות של מרכז האבחון, יוכל ביה"ס לשלוח חוות דעת נוספת בת עמוד אחד. הטבלה שבחוות הדעת תכיל אינדיקציה של המורים על המוטיבציה, השקדנות, הרצינות ואי ההתאמה בין הישגי התלמיד לשקדנותו. כך תיווצר אחידות רבה יותר. 
3. מרכזי האבחון יאשרו התאמות, אוטומטית, לתלמידים שאובחנו בביה"ס היסודי כבעלי לקויות למידה, ויעלו ל"וועדה מחוזית" לשם בחינת מידת הלקות וההתאמה הנדרשת, רק את אלה שיש להם אבחון מהתיכון בלבד. 
4. המינוי הנוכחי של רכז התאמות ללקויי למידה בכל בית ספר הוא לעג לרש. הרכז שמונה אינו מאבחן מוסמך בדיוק כמו שמזכירה רפואית אינה רופאה, ותגמול של – % 6 בלבד מהשכר המשולב של המורה מקומם. למען ההבהרה - כשמדובר בשכבה בת 250 – 300 תלמידים, הקצאת גמול של 6% מגוחכת ואינה מאפשרת למצוא בעלי מקצוע שיסכימו לקבל את התפקיד. לא ניתן להספיק לבצע את הכמות העצומה של העבודה מול כל לקויי הלמידה בבית הספר ושל כל הבקשות להכרה בלקויות למידה. יש למנות בכל בית ספר רכז התאמות עם הסמכה מקצועית בתחום האבחון, שיהיה אחראי על איתור תלמידים בעלי לקויי למידה בבית הספר ויעבוד בצמוד עם מורי בית הספר. יש לתגמל את רכז ההתאמות בתגמול של חצי משרה עד משרה בכפוף למספר התלמידים בבית הספר. כדי להבהיר את המספרים: משרד החינוך מתקצב רכז התאמות בשעה שבועית אחת (כ -6%) שבה אמור הרכז לטפל בכ – 750 תלמידים בבית ספר ממוצע, בעוד שהמלצתנו מדברת על תקצוב של 20 – 40 שעות בשבוע בכפוף למספר התלמידים בבית הספר.
5. לגבי שכבת י' יש לקיים שיעורי הוראה מתקנת, לתלמידים המעוניינים בהקראת שאלון ו/או הכתבה, ע"י מורים שיוסמכו לכך במימון משרד החינוך. רק תלמידים שישתתפו בשיעורים יהיו זכאים להתאמות של הקראה ו/או הכתבה. זה יסנן את כל התלמידים שלא באמת רוצים לקבל הקראת שאלון ו/או הכתבה. פתרון לתלמידים הזקוקים לשכתוב ייכלל בפתרון המוצע לתלמידים המעוניינים בהקראת שאלון ו/או הכתבה לבוחן ניטרלי. 
6. עמדתי היא, שתוספת זמן צריכה להינתן לכל מבקש ולא תוגבל במכסה משום שהיא אינה משנה מהותית את תוצאות המבחן. כמו כן עמדתי היא ששימוש במילונית ובדף נוסחאות מורחב, צריך שיהיה הנורמה ולא חלק מהתאמות ללקויי למידה מתאימים בלבד, שוב מאותה סיבה.

אין תגובות: